سایت رسمی فدراسیون تکواندو ج.ا.ایران

این سایت متعلق به فدراسیون تکواندو جمهوری اسلامی ایران می باشد.

حقوق خبری و تصویری سایت
  • کلیه حقوق خبری و تصویری سایت متعلق به فدراسیون تکواندو جمهوری اسلامی ایران می باشد.
اطلاعات تماس
    آدرس: تهران - خيابان شريعتي - خيابان شهيد ميرزاپور (خيابان سهيل سابق) كوچه شهید طاهری - روبروي مجتمع مسكوني سبحان - فدراسيون تكواندو جمهوري اسلامي ايران
    کدپستی: 1931735593

    تلفن : 22242441
    تلفن : 22242442
    تلفن : 22242443

نگاهی به عملکرد تکواندوکاران در ادوار بازی های آسیایی؛

جوانان در مسیر خلق شگفتی/ بانوان به دنبال شکستن طلسم طلا

تکواندوکاران کشورمان در حالی کار خود را دوم مهرماه در بازی های آسیایی هانگژو آغاز می کند که در ادوار گذشته همیشه سهم بسزایی در ارتقا جایگاه کاروان ورزشی ایران در جدول توزیع مدال ها داشته اند.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون تکواندو، مسابقات این رشته المپیکی در نوزدهمین دوره بازی های آسیایی و به نوعی المپیک آسیایی 2023 با حضور 237 تکواندوکار در 2 بخش پومسه و کیوروگی  از دوم مهرماه به میزبانی کشور چین و در سالن ورزشی مجموعه فرهنگی «لیان» شهر «هانگژو» آغاز می شود. تیم ملی ایران در مجموع هر 2 بخش با 12 نماینده در این رقابت ها حضورخواهد داشت.

تیم 12 نفره تکواندو را باید یکی از جوانترین تیم های اعزامی به این دوره از مسابقات در کاروان ورزشی عنوان کرد که در بین آن ها تنها 3 تکواندوکار سابقه حضور در این بازی ها را دارند؛ با این شرایط همه نفرات اعزامی با انگیزه بالا در تلاشند تا آمارهای گذشته را به نفع خود جابجا کنند.

در این گزارش به عملکرد ایران در این رقابت ها خواهیم پرداخت:

کرمی پرافتخارترین تکواندوکار بازی های آسیایی

یوسف کرمی ستاره نام آشنای تکواندوی کشورمان در سال های 2006 قطر و 2010 چین موفق به کسب 2 نشان زرین طلا شد و بالاتر از مهدی بی باک و هادی ساعی به عنوان پرافتخارترین تکواندوکار کشورمان در این رویداد شناخته  می شود. همچنان این رکورد دست نخورده باقی مانده است و 13 سالی است کرمی رکورددار تکواندو در بازی های آسیایی است.

یوسف کرمی پرافتخارترین تکواندوکار ایران در بازیهای آسیایی

کیانی، میرحسینی و سلحشوری تنها تکواندوکاران باتجربه بازی های آسیایی حاضر در هانگژو

در میان اسامی اعزامی به بازی های آسیایی هانگژو، در بخش کیوروگی ناهید کیانی و ملیکا میرحسینی تنها ملی پوشان باسابقه حضور در المپیک آسیایی هستند که ناهید کیانی موفق به کسب نشان برنز در بازی های 2018  جاکارتا نیز شده است. کیانی با کسب نشان طلای جهان و نقره گرندپری رم توجه ها را به خود جلب کرده و از امیدهای کسب نشان در بازی های آسیایی 2023 به شمار می رود.

ملیکا میرحسینی کاپیتان باتجربه تیم ملی نیز در تلاش است در دومین تجربه مبارزه در این رویداد مهم قاره ای نشان خوشرنگی کسب کند. در بخش پومسه نیز مرجان سلحشوری که نایب قهرمان دوره قبل در جاکارتا شده است دومین حضور خود در بازی های آسیایی را در کشور چین تجربه خواهد کرد.

شکستن طلسم طلای بازی های آسیایی توسط بانوان آینده دار در چین

در ادوار مختلف بازی های آسیایی هانگژو باوجود فینالیست شدن دختران ایران، فرصت کسب نشان طلا از دست رفته است و حالا در هانگژو زمان ایده آلی برای تکواندوکاران فراهم است تا به این مهم دست یابند. در 2 سال اخیر بانوان ایران ثابت کردند «غیر ممکن» بی معناست، جابجایی رکورد و تاریخ سازی را خوب فراگرفته اند. بازی های آسیایی هانگژو فرصت خوبی خواهد بود تا هر 5 تکواندوکار اعزامی گروه بانوان بخت خود را برای فینالیست شدن و کسب نشان طلا امتحان کنند.

پسران جوان و جویای نام، حاضر در هانگژو

ملی پوشان تکواندو در رقابت های گرندپری پاریس عمکلرد خوبی از خود به نمایش گذاشتند. مهدی حاجی موسائی، متین رضایی و مهران برخوداری در تیم اعزامی بازی های آسیایی حاضر هستند و آین سلیمی مرد شگفتی سازسنگین وزن در ماه های اخیر و حسین پور جوان 2 عضو دیگر این تیم 5 نفره هستند.  رقابت در تکواندوی آسیا با حضور مدعیانی جهانی از کره جنوبی، اردن، ازبکستان، چین به عنوان میزبان سخت و تک ستاره هایی از تایلند؛، چین تایپه و ویتنام سخت و دشوار است، اما جوانان ایران در رویدادهای گذشته توانایی هایشان را بارها نشان داده اند و حالا بهترین موقعیت است تا 5 ملی پوش جوان برای درخشش در هانگژو قدم بلندی بردارند.

قادری نخستین طلایی ایران در بازی‌های آسیایی

حضور تکواندو در المپیک آسیایی از سال 1986 در "سئول" کره‌جنوبی آغاز شد؛ این رقابت‌ها با حضور 60 تکواندوکار از 12 کشور برگزار و تیم ملی تکواندو ایران با ترکیب منوچهر نظری، ابراهیم قادری، علی حاجی‌پور، محمدعلی قادری و سیدحسن زاهدی در این مسابقات حضور یافت و در نهایت ابراهیم قادری نخستین طلایی کشورمان در بزرگترین رویداد آسیایی لقب گرفت و علی حاجی‌پور مدال نقره را کسب کرد.

حاجی پور روی سکوی نایب قهرمانی 
 

هر 4 فرصت موجود تبدیل به مدال شد

دومین حضور تکواندو در بازی‌های آسیایی با یک وقفه 4 ساله صورت گرفت. این اتفاق در حالی رقم خورد که علاقه مندان این رشته منتظر رقابت هوگوپوشان در این رویداد بودند. این انتظار در سال 1994 به پایان رسید و ملی پوشان کشورمان این بار با حضور در "هیروشیما" دومین نایب قهرمانی را کسب کردند. این رقابت‌ها با حضور 76 هوگوپوش از 21 کشور انجام شد. تیم ایران با تنها طلای فریبرز عسکری، دو نقره ابراهیم سعادتی و فرزاد ذرخش و تک برنز مجید امین ترابی به کار خود پایان داد تا از هر4 فرصتی که در اختیار داشت موفق به کسب مدال شود.

بانکوک 1998 و تک طلای بی باک

در این دوره از بازی ها مهدی بی باک تنها نشان طلای تکواندو را به دست آورد و مجید افلاکی نیز به نشان نقره رسید؛ این نشان در حالی تصاحب شد که افلاکی با آسیب دیدگی پا به روی شیاپ چانگ گذاشته بود. بیژن مقانلو، مجید امین ترابی و حسن اصلانی نیز برنزی شدند و نهایتا تیم ایران به عنوان نایب قهرمانی این رویداد دست یافت.

مجید افلاکی با پایی آسیب دیده به نشان نقره دست یافت



«بوسان» اولین حضور بانوان در بازي‌های آسيايی

چهاردهمین دوره بازی‌های آسیایی کسب یک مدال طلا، یک نقره و 2 برنز برای ایران در 2010 بوسان به همراه داشت و این در حالی بود که برای نخستین بار حضور بانوان ایرانی در این رقابت‌ها را شاهد بودیم.

این دوره از بازی‌ها با حضور 227 تکواندوکار از 35 کشور برگزار شد که مرضیه اسدی، طیبه فدایی‌نژاد و پروانه محمدتقی‌پور سه تکواندوکار تیم بانوان بودند که به مصاف رقبای خود رفتند و در اولین حضور خود در بازی‌های آسیایی موفق به کسب تک مدال برنز توسط پروانه محمدتقی‌پور شدند؛ زهرا سروي مربی تیم 3 نفره بانوان در این رقابت‌ها بود.

تیم اعزامی به بازیهای 94 هیروشیما



«دوحه» قطر، بازگشت هر 6 تکواندوکار ایران با مدال

پانزدهمین دوره بازی‌های آسیایی 2006 با حضور 260 هوگوپوش از 34 کشور به میزبانی قطر در شهر «دوحه» برگزار شد جاییکه تیم مردان ایران با ترکیبی از جوانان در کنار باتجربه‌ها توانست با کسب 6 مدال طلا، نقره و برنز در جدول توزیع مدالهای تکواندو رده دوم را به نام خود ثبت نماید و در گروه بانوان نیز تعداد مدال‌ها افزایش پیدا کرد و دو مدال برنز برای آنها ثبت شد.

بهزاد خداداد، علیرضا نصرآزادانی، هادی ساعی، مهدی بی باک، یوسف کرمی و مهدی نوایی در گروه مردان و نازیلا نظامی، سارا خوش جمال فکری، زینب حیدری، مرجان تاتلاری، مهروزساعی و افسانه شیخی در بخش بانوان ترکیب ایران در این دوره از بازی‌های آسیایی را تشکیل می‌داد که موفق شدند یک مدال طلا، 2 نقره و 5 برنز را برای کاروان ایران در این رقابت‌ها کسب کنند.

یوسف کرمی تنها طلایی‌ ایران لقب گرفت، مهدی بی‌باک و مهدی نوایی به مدال نقره رسیدند و بهزاد خداداد، علیرضا نصرآزادانی، هادی ساعی، مهروز ساعی و افسانه شیخی بر سکوی سومی ایستادند تا پرونده کاروان تکواندو ایران با 8 مدال بسته شود. ناداوری محض در مبارزه مهدی بی باک با حریف قطری در این رویداد هرگز از ذهن اهالی تکواندو خارج نمی شود. 

مهدی بی باک ، بعد از نادواری برابر نماینده قطر، این چنین ناراحتی خود را روی سکو به نمایش گذاشت

 

تکواندو ایران قهرمان بازی‌های آسیایی 2010 – گوانگجو

ملی‌پوشان تکواندو ایران پس از 5 دوره حضور موفق شدند در شانزدهمین دوره این رقابت‌ها برای نخستین بار با ارائه عملکردی بهتر از سایر رقبا  در میان 31  کشور حاضر عنوان قهرمانی را کسب کنند.

این رقابت‌ها با حضور 227 هوگوپوش برگزار شد که  در نهایت تیم ایران موفق شد عنوان قهرمانی را از انحصار کره‌‌ای ها خارج کرده و با کسب 3 طلا، 2 نقره و 4 برنز به نام خود بزند. رضا نادریان، محمد باقری معتمد، علیرضا نصرآزادانی، فرزاد عبداللهی، یوسف کرمی و حسین تاجیک ترکیب تیم مردان ایران را تشکیل دادند که در نهایت معتمد، نصر و کرمی (برای دومین بار) موفق شدند مدال طلا کسب نمایند و راحله آسمانی و پریسا فرشیدی عنوان نایب قهرمانی المپیک آسیایی 2010 را بدست آوردند. فرزاد عبداللهی، سارا خوش جمال فکری، سمانه شش‌پری و سوسن حاجی‌پور بر سکوی سومی ایستادند.

تیم بانوان که سومین حضور خود را تجربه می‌کرد و برای نخستین بار موفق به کسب 5 مدال شد.

سارا خوش جمال فکری با مدال نقره بازی ها

 

قهرمانی دوباره ایران با کسب 4 نشان زرین/ حسرت دوباره کره‌جنوبی برای تصاحب عنوان نخست

هوگوپوشان ایرانی در سال 2014 نتیجه تاریخی را در «اینچئون» کره‌جنوبی رقم زدند و با کسب 4 مدال طلا از 6 فرصت موجود برای بار دیگر حسرت قهرمانی را بر دل کره‌ای ها گذاشتند.

در این دوره از رقابت‌ها تیم ایران با 6 نماینده در بخش مردان حضور پیدا کرد و توانست نیمی از مدال‌های زرین را کسب نماید؛ 3 طلای دیگر به کره‌جنوبی و یک مدال نیز به هوگوپوش ازبک رسید. در بخش دختران نیز فاطمه روحانی و اکرم خدابنده مدال نقره کسب کردند و سوسن حاجی‌پور به مدال برنز رسید.

اکرم خدابنده به مدال نقره دست پیدا کرد


فرزان عاشورزاده، بهنام اسبقی، مسعود حجی‌زواره، مهدی خدابخشی، یوسف کرمی و سجاد مردانی ترکیب تیم تکواندو مردان و سوسن حاجی‌پور، سمانه شش‌پری، شکرانه ایزدی، فاطمه روحانی و اکرم خدابنده اعضای تیم بانوان را تشکیل داده بودند که در نهایت تکواندو توانست پرافتخارترین رشته در هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی 2014 باشد و پرونده تکواندوی ایران با 4 طلا، 2نقره و یک برنز بسته شود.

مسعود حجی زواره روی سکوی قهرمانی 


 

روند رو به رشد در 2018 جاکارتا

هجدهمین دوره المپیک آسیایی در دو بخش پومسه و کیوروگی با حضور 16 نماینده در این رویداد بزرگ قاره‌ای برگزار شد و نتایج خوبی به دست آمد. برای نخستین بار در این مسابقات شاهد برگزاری رقابت‌های پومسه بودیم که کوروش بختیار و مرجان سلحشوری در بخش انفرادی استاندارد موفق به کسب 2 نشان نقره شدند.

اما در بخش مبارزه، فرزان عاشورزاده، میرهاشم حسینی، امیرمحمد بخشی، مهدی خدابخشی و سعید رجبی ترکیب تیم ملی کشورمان را تشکیل دادند و عاشورزاده به برنز رسید، حسینی و رجبی طلایی شدند و امیرمحمد بخشی به نشان ارزشمند نقره دست یافت.

میرهاشم حسینی مرد طلایی ایران در جاکارتا
 

در گروه بانوان تنها ناهید کیانی بود که با غلبه بر حریفان موفق شد به نشان برنز دست یابد. کیانی در عین جوانی باتجربه بالای خود بخت خوبی این بار با حضور در یک وزن بالاتر نسبت به جاکارتا برای کسب نشانی خوشرنگ تر از اندونزی دارد.

به دنبال خلق شگفتی در هانگژو

در بخش پومسه انفرادی مرجان سلحشوری و مرتضی زنده دل دو نماینده ایران در المپیک آسیایی 2022 هستند که سلحشوری دومین حضور خود در این رویداد را تجربه می کند. 

در بخش کیوروگی مهدی حاجی موسائی، علیرضا حسین پور، متین رضایی، مهران برخورداری و آرین سلیمی در گروه آقایان و مبینا نعمت زاده، ناهید کیانی، نرگس میرنوراللهی، ملیکا میرحسینی و آناهیتا توکلی در گروه بانوان نمایندگان ایران خواهند بود. در گروه آقایان هیچ کدام از تکواندوکاران اعزامی سابقه حضور در بازی های آسیایی را ندارند و به نوعی ترکیبی جوان را راهی این رویداد خواهیم کرد.

فرصتی ایده آل برای هر 10 نماینده ایران فراهم است تا در هانگژو مانند ادوار مختلف این مسابقات عصای دست کاروان ایران در مدال آوری باشند.


ایران تاکنون موفق به کسب 14 مدال طلا، 14 نقره و 17 برنز شده است که اسامی مدال‌آوران تکواندو ایران در بازی‌های آسیایی به شرح زیر است:

«گروه مردان»

مدال طلا: ابراهیم قادری - فریبرز عسکری - مهدی بی باک - هادی ساعی - یوسف کرمی (2 مدال) - محمد باقری معتمد - علیرضا نصر آزادانی - فرزان عاشورزاده - بهنام اسبقی - مسعود حجی زواره - مهدی خدابخشی - میرهاشم حسینی - سعید رجبی

مدال نقره: علی حاجی‌پور - ابراهیم سعادتی - فرزاد ذرخش - مجید افلاکی - بهزاد خداداد - مهدی بی باک - مهدی نوایی - کوروش بختیار - امیرمحمد بخشی

مدال برنز: مجید امین ترابی (2 مدال) - بیژن مقانلو - حسن اصلانی - مجید افلاکی - بهزاد خداداد - علیرضا نصرآزادانی – هادی ساعی - فرزاد عبدالهی - فرزان عاشورزاده


«گروه بانوان»


مدال نقره: راحله آسمانی - پریسا فرشیدی – فاطمه روحانی – اکرم خدابنده - مرجان سلحشوری

مدال برنز: پروانه محمد تقی پور - مهروز ساعی - افسانه شیخی - سارا خوش جمال فکری - سمانه شش پری - سوسن حاجی پور (2 مدال) - ناهید کیانی

فدراسیون تکواندو در شبکه های اجتماعی

اخبار ، تصاویر ، ویدئو و اطلاعیه های ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیوندهای مهم


لیست داروهای ممنوعه 2020

مشاهده

قوانین ، ثبت علامت تجاری

مشاهده

پایگاه خبری شهدای تکواندو

مشاهده

بانک اطلاعات فدراسیون

مشاهده

جشنواره شهید رجایی

مشاهده

تقویم ورزشی سال 1400

مشاهده