سایت رسمی فدراسیون تکواندو ج.ا.ایران

این سایت متعلق به فدراسیون تکواندو جمهوری اسلامی ایران می باشد.

حقوق خبری و تصویری سایت
  • کلیه حقوق خبری و تصویری سایت متعلق به فدراسیون تکواندو جمهوری اسلامی ایران می باشد.
اطلاعات تماس
    آدرس: تهران - خيابان شريعتي - خيابان شهيد ميرزاپور (خيابان سهيل سابق) كوچه شهید طاهری - روبروي مجتمع مسكوني سبحان - فدراسيون تكواندو جمهوري اسلامي ايران
    کدپستی: 1931735593

    تلفن : 22242441
    تلفن : 22242442
    تلفن : 22242443

تشریح دو هدف بزرگ کمیته داوران در نشست خبری

رئیس کمیته داوران فدراسیون تکواندو گفت: دو هدف را در برنامه های خود از ابتدای سال جاری دنبال می کنیم که در صورت تحقق می تواند تحولی در قضاوت ها ایجاد کند.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون تکواندو، شهرام اربابی رئیس کمیته داوران فدراسیون تکواندو در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت:  نقش داور در تمام مسابقات مهم و داوران باید هم  پای بازیکنان پیشرفت کنند تا شاهد قضاوت های صحیحی باشیم. با تغییرات گسترده در این بخش و استفاده از هوگوهای الکترونیکی، سبک مبارزه تکواندو نیز تغییر کرد و بازیکنان هم برای رسیدن به امتیاز سبک مبارزه خود را با آن تطبیق‌ دادند، موضوعی که باعث کاهش جذابیت های تکواندو شد.

وی افزود: بر همین اساس فدراسیون جهانی برای بازگشت هیجان و به خصوص ارائه یک تکواندو سطح بالا و تماشگر پسند، دست به تغییراتی زد که اجرایی آن باعث شد WT  به اهداف خود برسد. نمونه آن نیز تاثیر نتایج هر راند در پیروزی تکواندوکار بود. یعنی تکواندوکار باید دو راند از سه راند را به سود خود خاتمه دهد تا به عنوان فرد پیروز معرفی شود. 

اربابی درباره انتقاد از مسئولان سابق کمیته داوران برای سفرهای متعدد و تغییر این رویه در دوره جدید، گفت: این انتقاد به رئیس سابق کمیته داوران اشتباه بود. رئیس کمیته داوران باید در همه سفرها کنار تیم باشد چرا که قوانین مدام در حال تغییر است و باید کسی کنار تیم باشد که آن را به درستی انتقال بدهد. ما برای قهرمانی آسیا ۳ داور اعزام کردیم و بنده حضور نداشتم. ترجیح دادم این فرصت را به داوران دیگر بدهم. ما به دنبال افزایش سهمیه داوری مان در مسابقات هستیم اما یک جاهایی می‌گویند رئیس کمیته داوران هم باید باشد اگر چند سفر مداوم نروم فکر می‌کنند قصدی برای همکاری نداریم.

او ادامه داد: اگر اتحادیه آسیا، 2 نفر را دعوت کند که یک نفر‌ باید رئیس کمیته داوران باشد ما تلاش می‌کنیم سه سهمیه بگیریم. این کار را برای قهرمانی آسیا انجام دادیم و حتی خودم در بین سه داور اعزامی نبودم. اگر‌ می‌خواهیم روابط حفظ شود می‌بایست در مسابقات حضوری فعال داشته باشیم تا کرسی بگیریم. اما باید برنامه ای داشته باشیم تا دیگر داوران توانمند هم اعزام شوند.

اربابی در خصوص بالا بودن سن داوران در سیستم گذشته اظهار کرد: سیستم داوری عوض شده است و‌ می‌طلبد که داوران جوانتر و چالاک‌تر باشند. ما به دنبال شناسایی و معرفی داوران جوان هستیم و با رئیس فدراسیون هدفگذاری‌های تا پایان سال 1402 داریم. ما دو هدف مشخص کردیم که میانگین سن داوری را از بالای 50 سال به زیر 40 سال تقلیل بدهم. این موضوع را برخی داوران نتوانستند بپذیرند و برداشت صحیح کنند. داوران پیشکسوت و با سابقه پشتوانه های ما هستند که از تجریبات آن به درستی بهره خواهیم برد.

او خاطرنشان کرد: بسیاری از داوران ما در بخش های مختلف تکواندو بخش فعالیت می‌کنند. در پومسه، هانمادانگ، کیورگی، داوری، مربیگری، آزمون و ... فعالیت موثری دارند و علاوه بر آن ناظران فنی هم هستند. اگر داوری 100 درصد داشته باشد این دوستان در 90 درصد فعالیت‌ها حضور دارند، اما نباید این دوستان دیگر به عنوان داوری وسط بروند تا خدای نکرده بی احترامی ببیند. ما جایگاه ناظران فنی را برای این دوستان تعریف کردیم و جایگاه بالاتر دارند.

اربابی در خصوص اینکه ارتباط کمیته داوران با حافظ مهدوی رئیس گذشته این کمیته چگونه است، تاکید کرد: تکواندو و داوری قائم به شخص نیست. مهدوی از دوستان خوب من است و ناظر فنی، مدرس و عضو کمیته آموزش هستند و قضاوت‌های داوری دارند و مشکلی نداریم . علاوه بر مهدوی ما از استاد نظم‌ده نیز خواهش کردیم با وجودی که شرایطی ندارد که داوری کنند و مسئولیت بگیرند، اما باید حتی در حد خاطره گفتن نیز حضور داشته باشند تا ما درس بگیریم. تغییر برای هر جامعه مشکل است. نباید بگذاریم اربابی، مهدی و نظم ده بروند و بعد دچار مشکل شویم.

اربابی در خصوص انتقادها از گزینش افرادی خاص برای‌ اعزام‌ها، توضیح داد: کمیته داوران هیچ نقشی در اعزام داوران به مسابقات جهانی وتورنمنت ها ندارد. اتحادیه آسیا هر سال، 15 اسم داوران جوان را از ما می‌گیرد و خودش برای مسابقات گزینش می‌کند. در فدراسیون جهانی نیز بر اساس عملکرد فعالیت داوران، آنان گزینش می‌شوند. بسیاری از داوران‌ با هزینه خودشان اعزام می‌شوند.

وی بیان کرد: برای المپیک 2020 توکیو هیچ داوری از ایران برای قصاوت انتخاب نشدند. اما اکنون من و خانم باقری در بین 60 داور نامزد قضاوت در المپیک پاریس دعوت شده ایم. از پس با برنامه WT در رقابتهای قهرمانی جهان و رویدادهای بین‌المللی قضاوت می کنیم و در نهایت از این 60 نفر، 26 داور برای حضور در المپیک پاریس گزینش می‌شوند.

فدراسیون تکواندو در شبکه های اجتماعی

اخبار ، تصاویر ، ویدئو و اطلاعیه های ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیوندهای مهم


لیست داروهای ممنوعه 2020

مشاهده

قوانین ، ثبت علامت تجاری

مشاهده

پایگاه خبری شهدای تکواندو

مشاهده

بانک اطلاعات فدراسیون

مشاهده

جشنواره شهید رجایی

مشاهده

تقویم ورزشی سال 1400

مشاهده