سایت رسمی فدراسیون تکواندو ج.ا.ایران

این سایت متعلق به فدراسیون تکواندو جمهوری اسلامی ایران می باشد.

حقوق خبری و تصویری سایت
  • کلیه حقوق خبری و تصویری سایت متعلق به فدراسیون تکواندو جمهوری اسلامی ایران می باشد.
اطلاعات تماس
    آدرس: تهران - خيابان شريعتي - خيابان شهيد ميرزاپور (خيابان سهيل سابق) كوچه شهید طاهری - روبروي مجتمع مسكوني سبحان - فدراسيون تكواندو جمهوري اسلامي ايران
    کدپستی: 1931735593

    تلفن : 22242441
    تلفن : 22242442
    تلفن : 22242443

فلسفه یا چرایی ورزش؟

بر همگان روشن است، فلسفه یا چرایی ورزش، تندرستی، شادی و شادابی است که ورزش کردن برای ورزشکار به ارمغان می‎آورد.

«تنِ زنده والا به ورزندگی است         که ورزندگی مایه‎ ی زندگی است
به ورزش گرای و سرافراز باش
         که فرجام سستی سرافکندگی است»

بر همگان روشن است، فلسفه یا چرایی ورزش، تندرستی، شادی و شادابی است که ورزش کردن برای ورزشکار به ارمغان می‎آورد. داشتن تنی سالم، روانی آرام و زندگی همراه با آرامش، آرزوی هر انسان خردمند است. ورزش، اگر تنها ابزار رسیدن به این آرزوی دست‎یافتنی، نباشد، بی‎گمان، بنیادی‎ترین ابزار است. پس برای بدست آوردن تن سالم، روان آرام و آرامش در زندگی، گریزی و گزیری از ورزش نیست. شاید بر همین پایه، فردوسی چنین سروده و سفارش کرده است، که؛

«نگهدار تن باش و آنِ خرد         چو خواهی که روزت به بد نگذرد»

راه انداختن سازمان‎ها و دستگاه‌های گسترده ورزشی و فراهم نمودن این همه تجهیزات و امکانات ورزشی و پدیدآمدن رشته‎ها و شاخه‎های گوناگون در ورزش، برای فراهم نمودن زمینه به ورزش گراییدن تک تک مردم و دست‎یافتن آنها به آرزوی پیش‎گفته، می‎باشد.

بیشتر از گوناگونی در ورزش و این همه رشته‎ها و شاخه‎های ورزشی بگوییم و بپرسیم چرا این همه رشته ورزشی؟

چون سرشت و خواست انسانها و همچنین توانمندی‎ها و ساختار بدنی‎شان بسیار متفاوت از یکدیگر است. پس گوناگونی در ورزش برای پاسخ به خواست‎های مختلف و ناهمگون انسان‌ها نیازی ناگزیر می‎باشد. پس با وجود رشته های مختلف ورزشی است که هرکسی می‎تواند برپایه خواست، توان بدنی و دلبستگی خود یک رشته از رشته‎های ورزشی را برگزیند و به تلاش در آن بپردازد.

ورزش رزمی تکواندو هم یکی از فراوان رشته‎های ورزشی است که از سوی دلبستگان به آن، برگزیده شده و می‎شود و برای رسیدن به تندرستی، شادی، شادابی و افزایش توان بدن و آمادگی جسمانی، به کار گرفته می‎شود. 

هر رشته ورزشی، در سنجش با دیگر رشته‎ها، ویژگی‎هایی دارد که این ویژگی‎ها خود عامل و دلیلی است برای برگزیده شدن از سوی علاقه‎مندان.

با این مقدمه، اگر از من بعنوان کسی که پس از سالها ورزش کردن در رشته‎هایی مانند فوتبال، والیبال، هندبال، کشتی، بدنسازی و ورزش باستانی، در پایان به تکواندو روی آورده و به تکواندو که رسیده، گویی به سرمنزل مقصود رسیده و با عشق و علاقه وافر در این رشته ورزشی مانده، تلاش کرده و سالیان درازی را با تکواندو زندگی کرده و همچنان و هم اکنون هم به تمرین تکواندو می‎پردازد، پرسیده شود چه شد که تکواندو را برگزیدی و با آن تا امروز، مانده‎ای؟

 در پاسخ خواهم گفت؛ ورزش با ارزش تکواندو، ورزشی است که افزون بر افزودن بر توان جسمانی و فراهم نمودن امکان یاد گرفتنِ یک هنر شایسته رزمی دفاعی، روح انسان را نیز پرورش می‎دهد و در انسان بسیاری از ویژگی‎های شخصیتی که جزء ضروری‎های زندگی اجتماعی انسان است را به وجود می‎آورد و همین امر سبب شد که با رسیدنم به تکواندو، گویی در ورزش به سرمنزل مقصود رسیده‌ام.

برای نمونه به عنوان یک تکواندوکار قدیمی، بهره هایی را که در راستای ساختن شخصیت اجتماعی خود، از ورزش با ارزش تکواندو برده‎ام، به کوتاه سخن، اینگونه می توانم مورد اشاره قرار دهم:

ورزش با ارزش تکواندو، نظم و انضباط و آراستگی را در من نهادینه کرد و مدیریت زمان و دقت در رعایت وقت ( یعنی گرانبهاترین سرمایه‎ی انسان) را به من یاد داد. قانون‎مندی و اینکه باید هر روز بهتر از روز پیش باشم را از تکواندو آموختم. با ورزش با ارزش تکواندو، بر تمرکز فکری خود افزودم و حافظه‎ام را تقویت نمودم. ورزش با ارزش تکواندو به من آموخت چگونه می‎توان، جسم ناتوان انسان را به توانایی‎های فوق‎العاده رساند. با ورزش با ارزش تکواندو، به رعایت حرمت بزرگترها و پیشکسوت‎ها بیشتر از پیش مقید شدم. و مهمتر از همه، به تجربه دریافتم با ورزش با ارزش تکواندو، به نسبت دیگر ورزش‌ها، بهتر می‎توان بر اعتماد به نفس خود، افزود و از فشارهای عصبی، افسردگی و اضطراب ناشی از زندگی اجتماعی، کاست و پیشگیری نمود و روح و روان انسانی را به آرامش ‎رساند.

دکتر محمد احسنی فروز
رییس کمیته آموزش فدراسیون تکواندو

فدراسیون تکواندو در شبکه های اجتماعی

اخبار ، تصاویر ، ویدئو و اطلاعیه های ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیوندهای مهم


لیست داروهای ممنوعه 2020

مشاهده

قوانین ، ثبت علامت تجاری

مشاهده

پایگاه خبری شهدای تکواندو

مشاهده

بانک اطلاعات فدراسیون

مشاهده

جشنواره شهید رجایی

مشاهده

تقویم ورزشی سال 1400

مشاهده