پسر گیلانی تکواندو ایران قصد ایستادن ندارد

با توجه به شرایط مصدومیت آرمین، تلاش او در فاصله باقی‌مانده تا المپیک بسیار ارزشمند است و نشان داد که پسر گیلانی تکواندو ایران قصد ایستادن ندارد و تا آخرین توان برای اعتلای پرچم کشورمان در توکیو تلاش خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون تکواندو، آرمین هادی‌پور تکواندوکار المپیکی 27 ساله کشورمان، تکواندو را از سن 8 سالگی در باشگاه عقاب المپیک شهر رشت زیر نظر مرحوم سیدمصطفی رضازاده آغاز کرد و توانست به تدریج با طی کردن پله‌های ترقی در این رشته به عضویت تیم ملی تکواندو جمهوری اسلامی ایران در بیاید.

ملی‌پوش رشتی تکواندو ایران فرصت حضور در تیم‌های ملی رده پایه را پیدا نکرد، اما با نشان دادن توانایی‌های خود توانست سرانجام پیراهن مقدس تیم ملی بزرگسالان تکواندو ایران را در معتبرترین میدان جهانی و آسیایی بر تن کند و افتخارات بزرگی را برای ورزش کشورمان کسب کند.

نام آرمین هادی‌پور برای اولین بار در عرصه بین‌المللی، در هشتم تیرماه سال 1394 و یک سال پیش از المپیک 2016 ریو، با قهرمانی در المپیاد دانشجویان جهان در "گوانگژو" کره‌جنوبی بر سر زبان‌ها افتاد.  

تکواندوکاری که چند ماه قبل از این مسابقات و در یک وزن بالاتر با شکست محمد کاظمی به دیدار نهایی بیست و ششمین دوره رقابت‌های جام فجر رسیده بود و در مقابل فرزان عاشورزاده پدیده آن سال‌های تکواندو ایران که به تازگی مدال طلای قهرمانی آسیا را کسب کرده بود، به میدان رفت.

آرمین اگرچه در مقابل عاشورزاده شکست خورد و به مدال نقره رسید، اما با خودباوری در این مسابقات در المپیاد دانشجویان جهان به مدال طلا رسید. پس از مسابقات دانشجویان جهان روند رو به رشد آرمین هادی‌پور سرعت بیشتری گرفت و تنها پس از چند روز از کسب مدال طلای دانشجویان جهان، موفق به کسب مدال طلا در تورنمنت آزاد کره‌جنوبی شد.

روند موفقیت‌های تکواندوکار با اخلاق ایران در سال 2015 با کسب دو مدال طلای دیگر در تورنمنت‌های آزاد قزاقستان و کرواسی ادامه پیدا کرد و منجر به حضور او در اولین مسابقات گرندپری دوران قهرمانی‌اش شد.

او  پس از اینکه در اولین حضور خود در مسابقات گرندپری به مقام نهم رسید، در گرندپری منچستر عملکردی فراتر از انتظار داشت و تا یک قدمی کسب مدال پیش رفت.

آرمین در شیاپ‌چانگ منچستر پس از شکست تکواندوکار صاحب نام مکزیکی، در مقابل "چا تائه مون"  قهرمان جهان در سال 2013 از کره‌جنوبی آتش بازی به پا کرد و حریف خود را با اختلاف شکست داد. او برای قطعی کردن مدال خود تنها یک گام کم آورد و سد تکواندوکار نامدار کره‌ای، کسب مدال مسابقات گرندپری آرمین را به تعویق انداخت.

هادی‌پور در منچستر و در مرحله یک‌چهارم نهایی به مصاف "کیم تائه هون" دیگر نماینده کره‌جنوبی و قهرمان دو دوره جهان رفت و در دیداری پربرخورد و نزدیک تنها با اختلاف یک امتیاز شکست خورد و از رسیدن به مدال بازماند.

پس از این عملکرد درخشان، هادی‌پور در آخرین‌ ماه‌ سال 2015 همراه با تیم ملی تکواندو به مسابقات جام‌جهانی مکزیک اعزام شد و در مسابقات تیمی مدال نقره جام‌جهانی را به گردن آویخت.

سال 2016 نیز با کسب چهار مدال طلا برای آرمین سالی رویایی بود و او را بیش از گذشته برای رسیدن به خواسته‌های دوران قهرمانی‌اش امیدوار کرد.

تورنمنت فجیره اولین قسمت از سریال چهارقسمتی مدال‌های طلای آرمین در سال 2016 بود. مسابقاتی که آرمین با قهرمانی در فجیره امارات، آمادگی خود را برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا به نمایش گذاشت.

 قهرمانی آسیایی که چهار ماه پیش از مسابقات المپیک 2016 ریو در مانیل فیلیپین برگزار شد و با تصمیم فدراسیون تکواندو و کادرفنی وقت تیم ملی، جوانانی جویای نام همچون هادی‌پور، حسینی و رجبی فرصت حضور در آن را پیدا کردند تا چهارهمین قهرمانی تکواندو ایران در رویداد معتبر قاره کهن را رقم بزنند.

مسابقاتی که میدان بزرگ و سکوی پرتابی برای جوانی به نام هادی‌پور بود تا ضمن کسب مدال طلایی دیگر، موفق به تاریخ‌سازی در رشته تکواندو شود. آرمین در شرایطی در این مسابقات با شکست رقبای مطرح خود به مدال طلا رسید که  یک رکورد جالب را به نام خود ثبت کرد. هادی‌پور در فیلیپین پس از 38 سال از حضور ایران در مسابقات قهرمانی آسیا، تکواندو ایران را در وزن 54- کیلوگرم صاحب مدال طلا کرد.

پس از این دستاورد بزرگ، آرمین هادی‌پور به مسابقات تست ایونت المپیک ریو در برزیل اعزام شد و در این مسابقات نیز نشان طلا را بر گردن انداخت تا مسیر رویایی حضور در توکیو را از ریو آغاز کند.

جام ریاست فدراسیون جهانی در یونان آخرین تورنمنت آرمین در سال 2016 بود که مدال طلایی دیگر را برای تکواندوکار آماده کشورمان به همراه شد.

پس از پایان المپیک ریو، با فاصله چند ماه مسابقات جهانی 2017 در موجو کره‌جنوبی برگزار شد تا استارت رسمی کسب سهمیه المپیک  2020 از این مسابقات برای آرمین تکواندوی ایران زده شود. رقابت‌هایی که با صعود نماینده کشورمان به دیدار نهایی در اولین حضور در مسابقات جهانی همراه و نشان با ارزش نقره را نصیب هادی‌پور کرد.

 سی‌امین دوره مسابقات المپیک دانشجویان جهان در سال 2017 در چین تایپه برگزار شد و آرمین هادی‌پور برای دومین بار در این مسابقات به مدال طلا دست یافت. اتفاقی که در سال 2019 در المپیک دانشجویان جهان در ناپل ایتالیا نیز تکرار شد و سه‌گانه قهرمانی نماینده تکواندو ایران را تکمیل کرد.

دستاوردهای بزرگ و بی‌نظیری که فیزو (فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های دانشجویی) را مجبور کرد تا در سال 2020، آرمین هادی‌پور را به عنوان بهترین ورزشگاه دهه اخیر این سازمان انتخاب و افتخار بزرگی را نصیب ورزش ایران کند.

سال 2017 یک مدال با ارزش دیگر را نیز برای هادی‌پور همراه داشت و او موفق شد در لندن نخستین مدال گرندپری خود را به رنگ نقره‌ای دریافت کند.

سال 2018 نیز برای نماینده تکواندو ایران همراه با افتخارات دیگر بود و او در این سال موفق شد در دومین حضور خود در مسابقات قهرمانی آسیا به مدال برنز دست پیدا کند و بالاخره در منچستر طلسم کسب مدال طلا در مسابقات گرندپری را بشکند.

نایب قهرمانی در گرندپری مسکو، قهرمانی در سی‌امین دوره جام فجر و نایب قهرمانی در هشتمین دوره مسابقات تکواندو باشگاه‌های آسیا دیگر افتخارات هادی‌پور در سال 2018 بود.

مسابقات جهانی 2019 در شهر منچستر انگلیس قطعاً یکی از سیاسی‌ترین دوره برگزاری مسابقات جهانی در طول تاریخ برگزاری این رویداد بود. رقابت‌هایی که با کارشکنی‌های زیاد انگلیس در صدور روادید همراه بود و در نهایت علاوه بر اینکه ویزای میرهاشم حسینی و عرفان ناظمی برای حضور در این مسابقات صادر نشد، ویزای آرمین را نیز یک روز قبل از مسابقات صادر کرد تا نماینده کشورمان با کمترین استراحت در مسابقات حضور داشته باشد.

اتفاقی که تاثیر آن را در عملکرد هادی‌پور گذاشت، اما با این حال نتوانست سدی در راه دومین مدال جهانی آرمین باشد. مدال برنز مسابقات جهان دستاورد دیگری از رویداد معتبر جهانی برای نماینده کشورمان بود.

کسب مدال نقره در گرندپری ژاپن و سالن "نیپون بودوکان" محل برگزاری رقابت‌های تکواندو المپیک توکیو دیگر دستاورد بزرگ هادی‌پور در سال 2019 بود. مدالی که در گرندپری صوفیه بلغارستان تبدیل به مدال برنز شد تا آرمین با کسب یک مدال طلا، سه مدال نقره و یک مدال برنز در المپیک توکیو حضور داشته باشد.

قهرمانی در جام الحسن اردن، سومین دوره جام ریاست فدراسیون جهانی و نهمین دوره مسابقات جام باشگاه‌های آسیا و نایب قهرمانی در تورنمنت صربستان و در نهایت کسب عنوان چهارمی فینال رقابت‌های گرندپری باعث شد تا در نهایت نماینده شایسته تکواندو ایران مجوز حضور در المپیک 2020 را از طریق رنکینگ المپیک کسب کند.

با شیوع ویروس کرونا و تعویق المپیک، متاسفانه آرمین هادی‌پوربا بدشانسی دچار پارگی رباط صلیبی شد، اما این مصدومیت نیز نتوانست نماینده باغیرت و پسر خوب تکواندو ایران را از حضور در المپیک توکیو بازدارد. آرمین با همین شرایط و با تحمل تمام سختی‌ها تمرینات خود را ادامه داد و در ماه گذشته نیز در سومین حضور خود در مسابقات قهرمانی آسیا به مدال برنز رسید. مدالی که فارغ از رنگ آن و  با توجه به شرایط مصدومیت آرمین بسیار ارزشمند بود و نشان داد که پسر گیلانی تکواندو ایران قصد ایستادن ندارد و تا آخرین توان برای اعتلای پرچم کشورمان در توکیو تلاش خواهد کرد.

  • 10:02
  • 1400/04/27
  • 21449