حضور قهرمانان پاراتکواندو در رویدادهای سال 2021

سال 2020 با تمام اتفاقات ناخوشایند خود سالی فراموش نشدنی بود اما سال 2021 برای پاراتکواندوکاران به یکی از سال‌های پرخاطره تبدیل خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون تکواندو و به نقل از سایت فدراسیون جهانی، سال 2020 با تمام اتفاقات ناخوشایند خود سالی فراموش نشدنی بود اما سال 2021 برای پاراتکواندوکاران به یکی از سال‌های پرخاطره تبدیل خواهد شد.

با اولین حضور پاراتکواندوکاران در بازی‌های پارالمپیک توکیو قهرمانی‌های بزرگی به نمایش گذاشته می‌شود که این اتفاق خوب در مسابقات گرندپری و گرنداِسلم تکرار می‌شود.

اسطوره‌هایی در توکیو 2021 کشف می‌شوند

شاید کمی دیر باشد اما بالاخره امسال پاراتکواندو برای اولین بار در بازی‌های پارالمپیک توکیو 2021 حضور دارد. اولین مبارزات پاراتکواندوکاران در توکیو این فرصت را به ورزشکاران می‌دهد تا بر روی صحنه رقابت‌ها چشم‌ها را خیره کنند. "مهدی پوررهنما" از ایران، "لیزا جسینگ" از دانمارک، "بلور اردن گانبات" و "امی تروسدیل" از انگلستان چهره‌های مطرح پاراتکواندو جهان هستند که می‌توانند مدال طلای این رویداد را کسب نمایند اما تازه نفس‌هایی از نسل جدید نیز می‌توانند ستاره‌های بعدی این رشته باشند؛ افرادی چون "خوآن دیگو گارسیا لوپز" از مکزیک، "ناتان تورکاتو" از برزیل و "یوجی لی" از چین. چه کسی می‌تواند نامش را به عنوان اسطوره همیشگی پاراتکواندو تثبیت کند؟ تنها چیزی که برای طرفداران بازی‌های پارا مهم است سرعت، مهارت و قدرت ورزش پاراتکواندو است.

 

رویاها را می‌دانیم و در مسابقات کسب سهمیه پارالمپیک پیروز می‌شویم

با شیوع ویروس کرونا در سال گذشته تقویم پاراتکواندو نیز متوقف شد و تنها سه مسابقه کسب سهمیه المپیک از پنج رویداد انجام شد. به همین دلیل تمامی ورزشکاران قاره اروپا و آسیا صبورانه و با تمرینات ممتد در انتظار ماندند تا این رقابت‌ها برگزار شود. در نهایت این رویدادها به سال 2021 موکول و میزبانی رقابت‌ها به بلغارستان و اردن واگذار شد. ستاره‌هایی مانند "مت بوش" قهرمان جهان انگلیس، "جیونگون جو" سردمدار پاراتکواندو کره‌جنوبی، "آینور مامادوا" قهرمان آذربایجان دو دوره مسابقات اروپایی آماده حضور در بازی‌های پارالمپیک توکیو هستند و آرزوهای جامانده یک سال با تاخیر به نتیجه خواهد رسید.

قهرمانی جهان 2021 بزرگترین رویداد تاریخی پاراتکواندو خواهد بود

آخرین مسابقات قهرمانی جهان پاراتکواندو سال 2019 در "آنتالیا" ترکیه برگزار شد که 400 پاراتکواندوکار از 70 کشور در آن حضور داشتند یعنی دو برابر بیشتر نسبت به دوره قبلی؛ البته این رشد در سال 2021 نیز اتفاق خواهد افتاد. یک هفته بعد از اولین حضور پارتکواندو در بازی‌های پارالمپیک توکیو، در "ووشی" چین شاهد برگزاری تورنمنت 2021 با حضور قهرمان‌های پاراتکواندو خواهیم بود، آنهایی که برای توکیو نیز متوقف نشدند.

نسل جدیدی از پاراتکواندوکاران نوجوان بر روی شیاپچانگ جهانی ترکیه برای اولین بار حاضر شدند؛ افرادی با ناتوانی‌های خاص و کشورهایی نوظهور با اولین قهرمان‌هایشان حضور پیدا کرده و همه را شوکه کردند. سال 2019 نیز شاهد مبارزاتی حساس بودیم، اما همچنان قهرمان‌هایی وجود دارند که می خواهند عنوان خود را بعد از  پارالمپیک حفظ کرده و همچنان برترین باشند.

پاراتکواندو به  رویدادهای گرندپری و گرنداِسلم نزدیک می‌شود

رویداد‌های دیگری که پاراتکواندو می‌تواند در آن معرفی شده و رشد پیدا کند، رقابت‌های گرندپری و گرنداِسلم در سال 2021 است. مسابقات گرندپری در سال 2013 برای ارتقاء سیستم سهمیه بندی بازی‌های پارالمپیک برگزار شد و بعد از آن مقرر شد رشته پاراتکواندو نیز در سال، 4 رویداد را برگزار کند که یکی از آنها فینال گرندپری است. سنگ بنای نخستین رویداد گرندپری پاراتکواندو در اواخر سال 2020 در "کنکون" مکزیک  رقم خورد، پیش از آنکه ویروس کووید 19 همه ی رویدادها را به تعویق بیاندازد. پاراتکواندو در مسابقات قهرمانی گرنداِسلم نیز حضور دارد. از سال 2017 این رقابت‌ها برای ورزشکاران تکواندو آغاز شد اما از سال 2021 پاراتکواندو هم در آن شرکت می‌کند و آنچه بیشتر از همه اهمیت دارد پیدا کردن راهی برای ارتقاء کیفیت بازی‌های پارالمپیک 2024 است. به گفته فدراسیون جهانی تکواندو، ورزشکاران پارا می‌توانند در این رویدادها انعکاسی از رشد ورزش پاراتکواندو را به همگان گوشزد کنند.

پومسه در پاراتکواندو تمام ناتوانی‌های جسمی را در بر می‌گیرد

با پیشرفت پاراتکواندو رشد و توسعه این ورزش با سرعتی بالا در حال پیگیری است که نشانه آن را در پاراپومسه می‌توان مشاهده کرد. در سال جدید فدراسیون جهانی تکواندو تقسیم‌بندی‌های خود را به پاراپومسه برای همه افراد با ناتوانی‌های متفاوت نیز اختصاص می‌دهد که شامل ناشنوایان، نابینایان، افرادی با معلولیت‌های عصبی و ذهنی، کوتاه قامتان و ویلچرسواران خواهد شد. کمیته پاراپومسه فدراسیون جهانی تکواندو سال گذشته راه اندازی شد و قوانینی را برای معلولیت‌های خاص درنظر گرفت و روش‌های امتیازبندی پاراپومسه، برگزاری رقابت‌ها به صورت تیمی، ابداعی و دونفره برنامه ریزی شد. هدف حضور و مشارکت پومسه‌روهای پارا در کنار ورزشکاران کیوروگی در بازی‌های پارالمپیک است.

  • 13:49
  • 1399/11/11
  • 11153