عسکری: برای مدال المپیک باید بر هر حریفی غلبه کرد/ مسابقات جهانی تجربه تلخی بود

فریبرز عسکری سرمربی تیم ملی گفت: کسی که مدال المپیک بخواهد باید بر هر حریفی غلبه کند و تلاش می‌کنیم تا این موقعیت را با جنگندگی بالا به بهترین فرصت تبدیل کنیم.

تیم ملی تکواندو کشورمان در سال 98 علی رغم موانعی که بر سرراهش به وجود آمد توانست عملکرد موفقی داشته و با بدست آوردن مدال‌های رنگارنگ و از همه مهمتر کسب دو سهمیه المپیک 2020 – توکیو افتخار دیگری در کارنامه تکواندو ایران به ثبت برساند.

در ادامه گفت‌وگوی روابط عمومی فدراسیون تکواندو با فریبرز عسکری سرمربی تیم ملی کشورمان را می‌خوانید:

سال پرترافیکی را پشت سر گذاشتید در این خصوص توضیح بدید؟

بله این مسیری بود که فدراسیون جهانی برای رسیدن به المپیک طراحی کرده و راه بسیار سخت و پرپیچ و خمی است. تعدد مسابقات باعث می‌شود همه تکواندوکاران در طول سال تحت فشار باشند و ما نیز از این قائده مستثنی نبودیم؛ سال پرترافیکی را پشت سر گذاشتیم و لازمه موفقیت در این راه برنامه ریزی دقیق بود تا بچه‌ها بتوانند طی یک سال در چندین نوبت در اوج آمادگی باشند و همچنین تا حد امکان از آسیب آنها دوری کنیم که کار سختی بود اما خدا را شکر با حمایت های فدراسیون توانستیم سال 98 را با موفقیت به پایان برسانیم.

دو سهمیه المپیک را کسب کردید، از مسیری که طی شد بگید؟

رنکینگ سیستم سختی‌های خاص خود را دارد و در این مسیر باید بسیار حواس جمع گام برداشت؛ لحظه‌ای غفلت می‌تواند ورزشکار را از مسیر حضور در المپیک حذف کند. همین حالا اگر بچه‌های ما بتوانند مدال المپیک را بدست بیاورند با امتیازی که در رنکینگ ذخیره می‌کنند برای دور بعد کار راحت‌تری خواهند داشت و با امتیاز بالا در مسیر قرار می‌گیرند اما آرمین و میرهاشم ما با توجه به اینکه امتیاز بالایی نداشتند کار سختی باید انجام می‌دادند و خدا را شکر توانستند با همت و تلاش به این مهم دست پیدا کنند.

سجاد از 4 مرحله مسابقات گرندپری در سال 2019 سه مدال بدست آورد اما با اختلاف امتیاز اندک نتوانست سهمیه را کسب کند و این در حالی است که نفرات چهارم تا ششم رنکینگ این توفیق را نداشتند اما با توجه به امتیازات قبلی و تورنمنت‌هایی که رفته بودند سهمیه را اخذ کردند.

تجربه کسب سهمیه از طریق رنکینگ سیستم چطور بود؟

فکر می‌کنم علاوه بر سختی‌ها، این مسیر نقاط مثبتی به همراه داشت؛ آرمین هادی‌پور و میرهاشم حسینی تجربه حضور در المپیک را ندارند اما بدون شک حواشی و فشاری که در این مدت به آنها وارد شد کمک بزرگی به این دو نفر میکند. بامسائلی که در طول این مسیر برای تیم ما اتفاق افتاد با رویکردی مثبت برخورد کردیم و به فال نیک گرفتیم؛ روزهایی که گذشت باعث شد بچه‌ها به رشد و بالندگی برسند و قطعا در المپیک چراغ راه آنها خواهد بود.

در این مسیر دو هوگوپوش جوان با وجود جایگاه پایینی که در رنکینگ داشتند توانستند در میان 6 نفر برتر رنک قرار بگیرند و سهمیه را بدست آورند. آرمین و میرهاشم تلاش مضاعفی از خود نشان دادند چراکه در مسیر نباید هیچ امتیازی را از دست می رفت و همین کار را سخت‌تر کرده بود اما این دو نفر با شایستگی از پس آن برآمدند و جای تقدیر دارد.

مسابقات جهانی 2019 خاطره خوبی نبود؛ به ویژه برای ما که برای کسب سهمیه به امتیاز آن نیاز داشتیم، لطفا در این خصوص توضیح بدید.

به طور قطع مسابقات جهانی تجربه تلخی برای تیم ایران بود؛ ما نفراتی را در اختیار داشتیم که حداقل 5 نفر از آنها شانس کسب مدال داشتند. با تمام توان تمرین کرده و آمادگی خوبی داشتند اما متاسفانه کارشکنی کشور میزبان در صدور ویزا شیرازه تیم را از هم پاشید.

برای دو نفر از تکواندوکاران اصلا روادید صادر نشد و دو هوگوپوش دیگر نیز شب وزن کشی به منچستر رسیدند که عملا تیم از نظر روانی بهم ریخت. به نظر می‌رسد تیم زیر ذره بین رفته بود چراکه به کسانی ویزا ندادند که کمتر از6 ماه قبل در گرندپری منچستر حضور داشتند و موفق به کسب مدال شدند.

تیم ما در این رقابت‌ها لطمه بزرگی خورد و خاطره بسیار تلخی بود اما خدا را شکر بچه‌ها به خوبی توانستند از آن روزهای سخت  بگذرند؛ شاید این اتفاق اگر برای هرکسی پیش می‌آمد به این سرعت نمی‌توانست بر آن غلبه کند اما دیدیم ملی‌پوشان کمتر از دو هفته در گرندپری ایتالیا مدال‌های خوبی بدست آوردند که نشان دهنده این است مثل یک سرباز در خدمت تیم بودند و در راه اعتلای کشورمان از خودگذشتگی کردند که جا دارد به آنها تبریک بگوییم.

اصل را از همان ابتدا بر شایسته سالاری قرار دادید و نام ها باعث نمی‌شد که جایگاه ویژه‌ای برای آنها در نظر بگیرید؛ در این خصوص توضیح بدهید.

همیشه اعتقاد داشتم ملاک انتخاب نفرات شرایط کنونی آنهاست نه اسم و رسمی که داشتند؛ برهمین اساس از روز نخست مبنا را بر اساس شایسته سالاری گذاشتیم تا هم کسانی که در عضویت تیم ملی هستند، حاشیه امنیت نداشته باشند و هم جوانان جویای نام این حس را نداشته باشند که نفرات از قبل انتخاب شده‌اند و شانسی برای انتخاب ندارند، تلاش کنند تا مزد زحماتشان را بگیرند. خدا را شکر تا الان این اتفاق افتاده است و تا زمانی که من در خدمت تیم ملی باشم این روند انتخابی ادامه خواهد داشت و کسانی که شایسته حضور و پوشیدن تیم ملی هستند به عضویت درآمده و به مسابقات اعزام می‌شوند.

دو سهمیه المپیک برای ایران کسب شد؛ ما در وزن چهارم هم می‌توانستیم نماینده داشته باشیم و با اختلاف کمی این فرصت از بین رفت!

تیمی را تحویل گرفتم که بعد از المپیک ریو به نوعی هنوز گرفتار حواشی و بحران‌های روحی بود و کار کردن با این نفرات کمی سخت بود اما در ادامه مسیر سجاد مردانی کاپیتان با اخلاق تیم ملی با تفکر حرفه‌ای که داشت خودش را در مسیر کسب سهمیه قرار داد و توانست روزهای خوبی را برای تکواندو ایران رقم بزند. سجاد در نهایت در جایگاه هفتم قرار گرفت و به المپیک نرسید اما واقعا تلاش او جای تقدیر دارد و برگشت بسیار خوبی داشت؛ فکر می‌کنم کارشناسان هم به این نکته اذعان داشتند و کمتر کسی تصور می‌کرد که سجاد بتواند به میدان بازگردد و نقاط ضعف خود را اصلاح کند اما این اتفاق افتاد.

آرمین و میرهاشم هم در این مدت خیلی تلاش کردند و تمرینات طاقت فرسایی داشتند که در نهایت به کسب سهمیه ختم شد؛ این موفقیت شروع خوبی برای آنها بود تا در المپیک 2020 بتوانند مدال کسب کنند.

میرهاشم حسینی با وجود اتفاقاتی که در راه کسب سهمیه داشت بازهم با غیرت توانست این سهمیه را بدست آورد، اگر بخواهید روزهای او را در چند جمله توصیف کنید؟

بدون شک میرهاشم یکی از بهترین نفراتی است که طی این سال‌ها با او کار کردم. مبارز بسیار توانمند و با غیرتی است و کسانی که با ندادن ویزا و ایجاد شرایط بد روحی دست به دست هم دادند تا این جوان را از گردونه خارج کنند، نتوانستند او را ناامید کنند و او حق خود را گرفت. میرهاشم می‌تواند فعل خواستن را صرف کند؛ امیدوارم این کسب سهمیه ابتدای مسیر رشد و بالندگی برای او باشد تا از شرایط به وجود آمده مغرور نشود و تمام تلاش خود را بکند که به حق واقعی خود یعنی مدال خوشرنگ المپیک برسد.

از آرمین هادی‌پور بگویید

آرمین هادی پور از تکواندوکاران با غیرتی است که در طول مربیگری خود دیده‌ام و زمانی‌که همه از پا افتاده‌اند او شروع به تلاش می کند. در روزهای تعطیل هم دست از تلاش بر نمی‌دارد و برنامه دارد. بسیار بازیکن توانمندی است و با وجود اینکه در وزن اول است اما برای کسب سهمیه در یک وزن بالاتر مبارزه کرد وبا تلاش و غیرت این موضوع را جبران کرده است. بدون شک آرمین هم  شایسته کسب مدال المپیک است، امیدوارم مزد تلاش و غیرت خود را با مدالی خوشرنگ در المپیک بگیرد و پیام آور شادی برای مردم ایران و به ویژه استان خود باشد.

از برنامه‌های کادرفنی در ادامه راه بگویید؟

متاسفانه شیوع ویروس کرونا برنامه های ما را  تحت الشعاع قرار دارد. برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا لبنان و تورنمنت‌های که قرار بود به میزبانی کیش برگزار شود، برنامه داشتیم که با تعویق مسابقات همه آنها بهم ریخت؛ حریفان اروپایی ما مسابقات پیش رو خود را پشت سر گذاشتند و امتیازات خوبی بدست آوردند.

ما همیشه شرایط ایده آل را در نظر می‌گیریم اما با فرصتی که در اختیار داریم، پیش می رویم. با ملی‌پوشان صحبت کردم تا حتی اگر در بدترین شرایط تا المپیک به هیچ مسابقه‌ای اعزام نشدیم پرتلاش ادامه دهیم و تمام توان خود را به کار بگیریم تا ان شاالله در بازی‌های المپیک نماینده شایسته‌ای برای تکواندو ایران باشیم. کسی که مدال المپیک بخواهد باید بر هر حریفی غلبه کند و تلاش می‌کنیم تا این موقعیت را با جنگندگی بالا به بهترین فرصت تبدیل کنیم.

و صحبت پایانی...

سالی که گذشت بسیار سخت و توام با مشکلات زیادی برای هموطنانم بود و امیدوارم با پایان سال 98 تمامی مشکلات رخت بسته و سال جدید پر از خیر و موفقیت باشد؛ همچنین انشالله با رعایت توصیه‌های بهداشتی و نکات ایمنی توسط مردم به زودی ویروس کرونا ریشه کن شود تا سلامتی و خیر و برکت به سفره های ایرانی برگردد و همگی بتوانند با شادی در کنار همدیگر باشند. برای همه عزیزان آرزوی سلامتی دارم و سال نو را تبریک می‌گویم.

  • 10:37
  • 1399/01/03
  • 19693