شوای ژائو، تکواندوکار تهاجمی و بلند قامت چینی

شوای ژائو چینی، طلای گرندپری صوفیه بلغارستان 2019 را به مدال‌های خوشرنگ دیگرش اضافه کرد. او 2 مدال طلای قهرمانی جهان 2017 موجو و  2019 منچستر را در کارنامه دارد. همچنین مدال طلای باارزش المپیک ریو 2016 از دیگر افتخاراتش است.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون تکواندو، دنیای تکواندو، هیجان روز اول رقابت‌های گرند پری صوفیه با بازی های بی‌نظیر "دای هون لی" را فراموش نمی کند. بازیکن پرقدرت کره جنوبی، تمام چشم‌ها را به مبارزات خود خیره کرد و به راحتی 30 امتیاز گرفت تا این که در فینال وزن 68- کیلوگرم، دیوار بزرگ چین، سد راهش شد؛ شوای ژائو، بازیکن  تهاجمی و بلند قامت چینی.

انتظار می‌رفت مثل همیشه دای هون لی تابلوی امتیازات را تحت انحصار خود درآورد اما امید کره‌ای‌ها از همان دقایق ابتدایی به یاس تبدیل شد و راند اول با برتری ژائو و با امتیاز 4 بر صفر به پایان رسید و "لی" مغلوب پاهای بلند و اراده بلندتر ژائو شد.

دای هون لی در راند دوم تهاجمی‌تر روی شیاپ چانگ قدم گذاشت و سعی کرد از طریق ضربه‌های مداوم  به سر حریف، امتیازهای از دست رفته‌اش را برگرداند اما هر چه بیشتر تلاش می‌کرد، دیوار بلندتر می شد و این بار هم ژائو بود که به‌راحتی با چند ضربه به‌موقع، 13 بر 4 "لی" را مغلوب خود  کرد.

راند سوم هم تلاش های "لی" بی نتیجه ماند و تنها توانست امتیازاتش را به 6 برساند. در حالی که تابلوی امتیازات، عدد 15 را به نفع شوای ژائو نشان می داد. درخواست ویدئو چک مربی "لی" نیز به نتیجه نرسید و بی‌ثمر ماند.

 قهرمان کره‌ای، ازهم گسیخته، خسته و عصبی ضربه می زد و ضربه نهایی ژائو، روی لبه تشک، با پایان مبارزه همزمان شد. امتیاز خیره کننده 17 بر 7 ، مدال طلا را دور گردن شوای ژائو چینی انداخت و دای هون لی کره‌ای با اختلاف 10 امتیاز پایین‌تر از ژائو روی سکوی نایب قهرمانی ایستاد.

جان کالین پس از پایان این بازی گفت: "لی و ژائو قبلا در رقابت‌های گرند اسلم نیز مقابل هم قرار گرفته بودند و دای هون لی، ژائو را مانند یک فرش قدیمی زیر پای خود انداخته بود. اما گذر زمان، ارزش فرش‌های قدیمی را بیشتر می کند. هر چند ژائو گرنداسلم را از "لی" باخت، اما این بار با برنامه و هدفمند روی شیاپچانگ آمد و با ایجاد یک دیوار دفاعی محکم، ضربات پی در پی هوگوپوش کره‌ای را بی اثر کرد و مهاجم جوان، ناامیدانه مغلوب مبازه فینال گرندپری شد.

تکواندوکار 24 ساله چینی، شوای ژائو، می‌گوید: "من مربی با تجربه ای دارم. او شناخت کافی از دای هون لی دارد و شیوه بازی‌اش را به ‌خوبی تحلیل کرده است. مربی‌ام به من گفت بهترین نتیجه، در دفاع خوب است. مربی من نقاط قوت و ضعف دای هون لی را به‌خوبی می شناسد. پیش از بازی قرار شد در برابر این حریف قدرتمند و مهاجم، حالت تدافعی خود را حفظ کنم. بهترین راه غلبه بر او، ایجاد یک سد دفاعی بود. دفاع خوب باعث می‌شود حریف اعتماد به نفس و روحیه خود را از دست بدهد و من بهترین راه مقابله در برابر این حریف را در پیش گرفتم."

 شوای ژائو با اشاره به امتیازات جسمی و فیزیک بدنی خود گفت: "من قد بلند هستم و از این امتیاز، بهره زیادی بردم. این ویژگی روی تاکتیک من بسیار تاثیر مثبت می‌گذارد. از طرفی سعی می کنم در مبارزه، فاصله خود را از حریف حفظ کنم. با حفظ فاصله، نتیجه بهتری می‌گیرم چرا که بهتر می‌توانم موقعیت حریف را ارزیابی کنم؛ به‌راحتی تشخیص می‌دهم رقیب چه زمانی قصد حمله دارد و به موقع دفاع می گیرم."

 ضربه مورد علاقه شوای ژائو، ضربات از ناحیه بالاست و این  بهترین سلاح برای یک مبارز بلند قد و دفاعی محسوب می‌شود. ژائو فاصله خود از حریف را حفظ می‌کند، با این حال محدوده حملاتش خیلی وسیع نیست.

شوای ژائو چینی، طلای گرندپری صوفیه بلغارستان 2019 را به مدال‌های خوشرنگ دیگرش اضافه کرد. او 2 مدال طلای قهرمانی جهان 2017 موجو و  2019 منچستر را در کارنامه دارد. همچنین مدال طلای باارزش المپیک ریو 2016 از دیگر افتخاراتش است.

ژائو در خصوص تغییر بزرگ در زندگی پس از قهرمانی‌اش می گوید: "پس از بازگشت از ریو شناخته شدم. در خیابان ها از من امضا می‌گیرند و الگوی بسیاری از نوجوانان و جوانان شده‌ام؛ این حس خوبی است. همینطور پس از قهرمانی در المپیک، پیشنهادهای بسیار خوبی از باشگاه‌های مطرح دنیا داشتم و این، نشانه پیشرفت و طی کردن پله‌های ترقی بود."    

زوج طلایی

اما شیرینی پیروزی در ریو برای ژائو دوچندان شد، هنگامی که نامزدش "شویین ژنگ" نیز عنوان قهرمانی المپیک را از آن خود کرد. حالا دو تکواندوکار برتر تیم چین، در تلاش هستند دومین طلای المپیکی را در کارنامه افتخاراتشان ثبت کنند و منتظر به نمایش گذاشتن بهترین مبارزات خود در توکیو 2020 هستند.

رنکینگ المپیکی شوای ژائو، در وزن 68- کیلوگرم، 3 است و شویین ژنگ در بخش بانوان، رنک 2 المپیکی در وزن 67+ کیلوگرم را دارد.

با اینکه طبق قوانین، تکواندوکاران 5 رنک اول هر وزن، بلیت توکیو 2020 را کسب کرده اند، اما موقعیت ژائو کمی در خطر است؛ چرا که در این وزن بازیکنان خوبی با امتیازات بسیار نزدیک به هم حضور دارند و قطعا همه در پی کسب امتیاز بیشتر هستند. امتیازات در وزن ژائو به قدری نزدیک است که او باید در فینال گرندپری مسکو و سپس گرند اسلم ووشی هم حضور یابد و امتیاز کسب کند.

استاد دفاعی چین تا پایان سال خواب چندان راحتی نخواهد داشت. خودش می گوید: "باید بر اعصابم غلبه کنم، باید اعتماد به نفسم را بالاتر ببرم و به خودم اطمینان بدهم که من پیروز شیاپ چانگ‌های پیش رو هستم، از آینده نترسم و اضطراب نداشته باشم."

شوای ژائو  معتقد است هر ورزشکاری در راه کسب موفقیت به توصیه‌های یک دوست حرفه‌ای نیاز دارد. "آرون کوک" از کشور مولداوی رابطه نزدیکی با ژائو دارد و هر جا لازم باشد، توصیه‌های ارزشمندش را از ژائو دریغ نمی‌کند.

 ژنگ نیز با بیانکا واکدن از کشور انگلیس رابطه نزدیکی دارد و در راه پر پیچ و خم  قهرمانی، از او کمک می‌گیرد. بیانکا با او همراهی می کند، تاکتیک‌های مبارزه را به او می‌آموزد و در سالن مسابقات با صدای بلند به او انرژی می دهد و راهنمایی‌اش می‌کند.  

  • 12:59
  • 1398/08/03
  • 13670